Vi börjar med

Några tips som står på aftonbladet.se idag.


Josefines bästa tips för att komma igång med bra matvanor:

1. Bestäm dig - det är det absolut viktigaste

2. Planera dina måltider. Vet du vad du ska äta och när, blir det mycket lättare.

3. Ät regelbundet, då blir du aldrig vrålhungrig och kan lättare stå emot frestelser.

4. Ät enligt tallriksmodellen med halva tallriken grönsaker så får du full tallrik utan alltför mycket kalorier.

5. Begränsa intaget av godis, fikabröd och söta drycker men ta inte bort det helt om det är något du tycker mycket om.


Shirins bästa tips för att komma igång med bra träningsvanor:

1. Ta makten över din kropp och bestäm dig en gång för alla.

2. Sätt upp ett mål som du tror att du klarar av.

3. Skynda långsamt, gör det till en livsstil.

4. Gör aktiviteter som du tycker är roligt och prova gärna nya träningssätt. Släpp dina gamla vanor, det blir trist i längden.

5. Ta med dig en god vän och anmäl dig till en rolig kurs, dans, klättring, orientering, balett för vuxna, simning, tennis eller något annat som du tycker verkar roligt. Det finns ett enormt stort utbud av aktiviteter så här års. Kolla i tidningar, på nätet, balettakademien, friluftsfrämjandet. Våga prova något nytt.

 

Skrivna av Shirin Rågby Djavidi och Josefine Jonasson. På aftonbladet.se

 

Låter som bra tips tycker jag. Ska försöka ta till mig av dom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0